Friday, December 4, 2015

Sembelit: Adakah Anda?

Assalamualaikum. Hari ni rasa macam nak berkongsi tentang kesihatan. Siapa kat sini ada mengalami masalah sembelit?


Ramai yang saya jumpa, bila ditanya, tak ada masalah sembelit. Tetapi bila tengok gambar Mr Banana ni, baru nak mengaku sembelit. Jika buang air besar satu hari sekali itu sudah dikira sembelit ye! Sebab tu bayi biasa buang air besar 2-3 kali sehari. Rasa macam kerap. Tapi itulah hakikat usus yang normal dan sihat.

Sembelit boleh dinilai dari 2 keadaan; kekerapan buang air besar dan keadaan najis. Jika najis keras, ia adalah petanda sembelit. Najis yang sihat perlu lembut, ringan dan berwarna perang. Jika berwarna gelap, dan berat, ia menunjukkan badan kita mengandungi banyak toksin. Cuba bayangkan, jika mengalami sembelit, 5-12kg toksin akan terkumpul di dalam badan. Menakutkan!

Indikator najis sihat

Jadi bagaimana mahu mengatasi masalah sembelit? Ada yang sarankan untuk minum air dengan banyak, menjaga pemakanan dengan lebihkan sayuran dan buah-buahan. Namun, ada cara yang lebih mudah! Klik di SINI untuk mengetahui selanjutnya mengenai CARA menangai masalah sembelit.


1 comments:

Mikaielle said...

Tula....risau jugak ni...beberapa hari tak buang air.huhu...

www.NadhirahAhmad.my

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...