Thursday, January 29, 2015

Petua Rawat Demam Denggi

Assalamualaikum

Sekarang banyak sangat kes denggi. Scroll kt FB ada je yg sedang demam denggi. Budak kelas pun sampai 2 orang yang kena serentak.

Banyak petua nak kawal demam denggi. Antaranya:

1)Sup ketam. Makan sup ketam banyak2.

2) Jus daun betik. Ada yang minum jus betik. Sebenarnya, daun betik tu yg berkhasiat. Kalau tak jumpa pokok betik, minum ni ha...


3) Selain tu Propolis. Ada banyak jenis propolis. Ada propolis yg ada alkohol kt dalam. Saya sarankan Avail Propolis. HALAL. Tak ada alkohol dan tak ada bahan terbuang seperti wax (lilin). Alhamdulillah setakat ni, membantu la pesakit2 denggi. Platlet pun terkawal. Yang bahaya denggi ni, bimbang platlet dalam badan turun, maka bleeding boleh berlaku.


4) 100 Plus. Yang ni tak pasti kesahihannya. Proffesor sy minum ni masa denggi. Tapi kena ingat, kalau diabetes tak boleh minum. Apa2 pun tentang 100 plus ni saya tak sarankan untuk amal sebab tak sahih.

Jangan sebab ramai kena denggi, kita rasa denggi ni biasa. It can cause death. Maka, cepatlah bertindak. Baru ni pernah jumpa seorang lelaki ni. Borak punya borak, rupanya abang dia meninggal sebab denggi. Jadi kena hati2lah kan. Apa2 kita usaha, insyaAllah sihat. Rakan sekelas saya pun alhamdulillah sihat walafiat sekarang :-)

Dah lama tak berblog, rasa lembab je nak buat ayat. Ni pun update sebab ramai yang tanya, jadi baca ni senang. Harap membantu. Apa2 pertanyaan lain, tentang jus ke, propolis ke, apa ke, boleh hubungi saya; Nadhirah  0139714599:-)



0 comments:

www.NadhirahAhmad.my

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...