Sunday, May 6, 2012

A Sweet Story to Share

Have you ever give something to a stranger? I know I say that I love giving, but this experience that i will share makes me felt that I have still a lot to improve. 

Di Masjidilharam, ada seorang perempuan dari Turkey datang duduk disebelah. Lepas tu dia letak beg dia kat depan dia. Ada makcik tua Melayu ni tengok beg orang Turkey ni dan cuit kawan dia. Makcik Melayu ni berada di saff depan saya. Tengok gaya makcik ni, lebih kurang dialog dengan kawan dia begini: "eh ce tengok beg orang tu. Comel ah". Kawan makcik ni layan jelah. Lepas tu orang Turkey ni perasan makcik tua ni duk tunjuk-tunjuk beg dia dan cakap-cakap dengan kawan.

Orang Turkey ni pun buka beg dia, lepas tu ambil barang-barang dalam beg tu letak dalam plastik. Lepas tu dia cuit makcik Melayu tua tadi dan bagi beg kat makcik tu. Makcik ni pun apa lagi. Touching habis lah. Ye lah aku yang tengok ni pun rasa macam, "oh, so sweet...". Apatah lagi orang tua kan, diaorang macam lebih sensitif. 

Kemudian dia berborak dengan aku sambil pecet-pecet pipi aku. Aish.. This is not the first time. I know I'm cute. Lol. Actually I forgot her name, but I remember her daughter's name- Fatma (who is in Turkey). She told me Fatma is the same age as me. Then she looked into her plastic and got out a pair of bracelet. 

Suprisingly, she gave one to me. And she said the other one- for her Fatma. I wore the bracelet though it was a bit big but a symbol of appreciation. Lepas tu ada terjumpa gelang tu di kedai RM3. Kiranya tak mahal pun gelang tu. Tapi harga tak penting. Yang penting keikhlasan nak bagi. Dan aku yang agak kebal ni pun agak tersentuh bila dia cakap satu lagi tu untuk Fatma. Benda yang kita nak bagi kat anak mesti yang kita rasa cantik dan suka kan. And that gives an additional sentimental value to the bracelet.


This rings a bell in me. Aku memang tak berkira mana dengan orang yang aku kenal. But do I have the guts in giving something that I owned, to a stranger? Tak termasuk zakat/sedekah. Yang kenal kerana satu agama, satu kepercayaan. Tu tak termasuk orang lelaki yang pergi masjid kemudian terserempak dengan sepasang suami isteri tengah tahan panas kaki sebab selipar hilang. Lelaki yang tengok ni terus cabut selipar dia dan bagi pada perempuan tu. If you managed to do that, alhamdulillah. If not, then it's time to improve ourselves...

Semasa aku bercakap dengan dia, bila aku sebut Turkey dia asyik betulkan aku: Turkeye.. So, its Turkeye. Not Turkey... 

p/s: memang 5-6 post (mungkin lebih) akan bersangkutan dengan pengalaman aku di Saudi. Bukan nak menunjuk atau bermegah. But what's the point of me keeping all the experiences to myself, when I can benefit it by sharing with others..

5 comments:

Naz said...

wonderful experience right..eh..meh aku picit2 gak pipi mu..haha

Nadhirah Ahmad said...

Naz: Tangan mu kecik. Hop tangan besor pecet pipi bru merasa tekanan kuat skit kan....

akmall said...

buka jugak la aku blog mu ni, kot2 la ada entry baru.. sibuk sangat ke buat research sampai takde entry dalam masa berminggu2..huhuuh..btw, cantik mu punya header tu!! jeles!!

Nadhirah Ahmad said...

akmal: trma ksh buka blog sy. Hehe.... cntik kan header tu. org tlg buat utk bg smngt ak beblog blik stlh khlgn smua gmbr...

Captain Hero said...

waaah, sgt trsentuh ngan citer first tuu..

www.NadhirahAhmad.my

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...