Saturday, November 26, 2011

Planning and Goal Setting


Salam Maal Hijrah. Lepas tu mesti tanya, azam apa tahun baru. Dari dulu sampai sekarang, begitulah routine yang biasa didengar. Nak senang, jawab azam tahun baru ialah melunaskan azam tahun lepas. Tahun depan, jawab macam tu lagi. On and on.

Bagi saya, lebih terkesan bila ditanya apakah yang telah dicapai? Satu tahun begitu panjang waktunya. Tapi jika kita fikir balik, apa yang aku dah capai ye sepanjang 1432h. Tersentap seketika. Adakah nikmat waktu disia-siakan begitu sahaja?
"Maka yang mana satu di antara nikmat- nikmat Tuhan kamu yang hendak kamu dustakan?" -arrahmaan.
Untuk mengetahui apa yang kita capailah, PERLUNYA AZAM atau GOAL SETTING. You state your goals that you believe you can achieve in a year, then you work your plan towards it. The plan may need to precise to monthly or weekly.

Contoh (kali ni cnth dalam Avail. Asyik sebut akademik je. I'm not nerd)

By the end of next year, I WANT TO ACHIEVE AT LEAST 5k MONTHLY. From that, develop plans.

Monthly goal: At least 2 QM with total Group BV 40000.

Fortnight goal: Personal group touch.

Weekly goal: 4 home parties and at least 1 product talk. Bring prospect or existing distributors to COP.

Daily goal: Contact 3 prospects and ensure at least 1 closing.

Do you see the flow? From goal, you work the plan and then you will see the flow. InsyaAllah with planning, time is hardly wasted. And the most important thing is YOU ACHIEVE WHAT YOU WANT. Tak kiralah benda tu aspek fizikal atau rohani. The flow is still the same.

Contoh lain:

YEARLY GOAL: Nak kahwin tahun depan (bak kata Kak Ngah saya, perkahwinan itu ibadah, jadi tahun baru kena mula dengan niat ibadah. Haha)

Then, make the goal specific. Bila merisik, bila bertunang (ehem2 kepada si lelaki). Apa perlu buat. Apa perlu belajar. Apa persiapan.

Alhamdulillah, masa rasa letih dengan semester 7. Datang tahun baru. Jadi kena goal setting balik! Terus semangat nak work out plans. Sesungguhnya yang paling mengetahui dan mengenali apa yang dicipta ialah Pencipta itu sendiri (ALLAH). Belum sempat aku masuk gear 2, Dia bagi motivasi untuk aku boost gear 4.


The bonus of being a muslim, the hijrah new year comes before Jan 2012. So, we muslims some sort have an extra time to achieve what we want since we start our goal a month before others (non muslim). So we should gain more!



0 comments:

www.NadhirahAhmad.my

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...