Saturday, January 15, 2011

Buang Darah Lama Dalam Rahim

Perempuan yang normal, cukup masa mesti datang bulan. Tapi, pernah jumpa orang yang datang tahun. Paling teruk pernah dengar orang yang dah 8 tahun tak keluar haid. Hari tu ada sembang dengar doktor Pakar Sakit Puan, dia kata 10 perempuan yang jumpa dia. 8/9 akan ada masalah. Senggugut, cyst, fibroid, keputihan dan banyak lagi sampai nak kusut kepala tengok senarai masalah kewanitaan perempuan.

Antara sebab masalah kewanitaan ini seperti fibroid ialah kerana darah haid yang sepatutnya keluar, tapi tak keluar semua. Contoh, kalau malam ni kau buat air teh susu. Esok tu, kalau tengok teh susu tu, mesti dah jadi berketul. Lagi lama dibiarkan, lagi berketul teh susu itu. Sama juga la dengan perempuan. Darah yang sepatutnya keluar, tapi tak keluar habis akan jadi berketul kat dalam rahim. Lama-lama jadi masalah. Fibroid 3cm la pe la seperti dalam gambar Lagi bahaya kalau fibroid tu kita tak sedar, dan bila sedar, fibroid iaitu ketumbuhan bukan kanser itu dah pun besar montel. Bila dah besar sangat macam baby 3kg, seluruh organ reproduksi itu kena buang.


Mahkota wanita orang biasa jawab rambut. Tapi sebenarnya organ reproduksi kamu itu adalah mahkota yang paling berharga. Kena jaga. Sebab kalau ada masalah, memang rasa hancur lah masa depan sebagai seorang perempuan. Hormon pun akan tunggang terbalik kalau dah musnah mahkota itu.

Jadi, berbalik pada persoalan tadi. Macam mana nak cuba untuk mengurangkan risiko kewujudan darah-darah lama yang ketul2 dalam rahim? Cuba try guna tuala wanita FC Bio ini. Sebab dia ada herba-herba yang membantu melancarkan perjalanan darah. Bila perjalanan darah lancar, maka kuranglah risiko untuk masalah tadi. Pernah juga jumpa kes fibroid baru nak jadi, alhamdulillah dengan izin Allah pakai FC Bio, fibroid itu mengecil. Kemudian hilang.




Ada juga kes budak sekolah menengah senggugut sampai masuk hospital. Bila cek dengan pakar, scan tak ada ketumbuhan. Bila guna produk ni, keluar ketul2 darah lama. Sampai satu hari tu, keluar darah lama ketul besar sampai terkejut dia. Panggil mak dia, mak dia pun tengok sampai tak lalu makan hari tu. Alhamdulillah sekarang, tak perlu cuti beberapa hari setiap bulan.

Anda bayangkanlah macamana kalau darah2 lama tu memendap kat dalam badan kan. Aish....

Sebarang pertanyaan atau maklumat lanjut, boleh hubungi 013714599

3 comments:

akmall said...

aik.... perempuan 8 tahun x keluar haid...mcm wan zul punya client je?..sama ke ni?

CERITA LEBAT said...

wow mcm mn aku boleh bca benda ni smpai habis..haha

Nadhirah Ahmad said...

akmal: yg jmpa wan zul satu. ad juga yg len bthun2 xkuar

www.NadhirahAhmad.my

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...