Wednesday, November 24, 2010

Tangani Pedas


Cili merupakan antara bahan yang sangat popular untuk melazatkan masakan dan makanan rakyat Malaysia. dan cakap pasal cili, teringat Negeri Sembilan. Gulai cili api atau sambal belacan mereka mempunyai tahap ketepuan kepedasan yang sangat tinggi. Kenapa mereka suka masakan pedas-pedas? Ada kaitan dengan daerah Pedas? Wallahualam.

Macamana nak atasi bila dapat mertua orang Negeri Sembilan? Hidangan wajib adalah cili api. Macam atok saya. Hari2 cili api. Sekarang je dah boleh terima variasi lauk skit. Tapi dalam satu minggu, mesti ada cili api lah.

Jawapan kepada soalan di atas tadi adalah minum air susu atau air yogurt. Minuman yang berlemak membantu mengurangkan pedas dengan kadar paling cepat. Mengapa? Dalam cili, ada bahan yang dipanggil Kapsaikin (Capsaicin). Bahan ni yang memberi rasa pedas bila hinggap di atas lidah kita. Bahan ini tak larut air. Jadi kalau telinga sedang berasap, anda minum air mineral, lebih kurang sia-sia usaha anda. Mungkin berkesan, tetapi lambat sangat.

Air yang mempunyai lemak seperti air yogurt Bliss yang pelbagai rasa atau susu HL boleh menghilangkan rasa pedas dengan cepat kerana kandungan lemak yang berada dalam minum bersusu akan membawa Capsaicin ke dalam esofagus dengan lebih cepat. Bahan yang bertindak seperti detergen terhadap Capsaicin ini adalah Caseins. Jadi, capsaicin itu tak lah menetap di lidah anda lama2.

Sekarang anda tak perlu gentar lagi untuk hadapi makanan pedas-pedas. Dan pedas itu sedap sebenarnya.

4 comments:

syibiehoney said...

thanks for sharing kak yah! =) saya memang tak tahan pedas.tapi suke je...cume deria pedas tu kuat sgt..hehe

syibiehoney said...

thanks for sharing kak yah! =) saya memang tak tahan pedas.tapi suke je...cume deria pedas tu kuat sgt..hehe

Mohammad Lokman Hakim said...

makan gula u hilangkan pedas.mudah,praktikal,murah, dan senang dicari..hehe...xcaye cube nnt ^_^

fiqkofallah said...

oh gud article

www.NadhirahAhmad.my

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...