Thursday, March 4, 2010

No Bibik in Life



Saya pernah ada maid. Indon punya mari la. Tapi, saya tak suka ada maid dari awal sampai sekarang. Kenapa?

Sebab:

1) Tak ada Privacy! Asyik nak perhatikan saya je..
2) Saya jadi malas
3) Saya jadi kurang rajin
4) Saya rasa jangal
5) Saya rasa rumah ni tak banyak bilik sangat pun
6) Membuang duit



Tak ada privacy? Mengapa? Rumah saya ada 3 orang ahli. sekarang ada 4 ahli (toky). Bila saya nak buat apa2 mesti ada je si memerhati. nak bergurau atau memain dengan mak ayah pun, ada juga memerhati. Tak boleh.. tak boleh... Saya nak wat uji kaji eksperimen pape ke, ade je nak perhati.

Saya akan jadi malas nak basuh pinggan. nak lipat kain. nak menyapu. nak kemas bilik. sebab dah ada orang yang kena buat kerja tu, jadi saya malas nak buat. Keputusannya, nanti tak ada orang nak buat saya jadi isteri sebab dah biasa malas buat kerja rumah.

Kurang rajin tolong mak sebab dah ada orang tolong dia kat dapur. Kesimpulan: saya fail dalam urusan rumah tangga

saya rasa janggal ada orang lain dalam rumah. Rasa macam ada halangan. Halangan apa? entah. Tapi tak bermakna saya tak suka tetamu. Saya suka orang datang rumah saya sebab boleh cakap2. Tapi bila ada bibik, rasa janggal

Bilik kat rumah ada 5. Bilik saya. Bilik toky, Bilik tetamu, Bilik ibubapa. Bilik gosok. Bilik gosok jadi bilik bibik sebab ada katil. Jadi rasa pelik bilik gosok tak boleh bantai masuk cam tu je sebab ada orang lain menginap di situ

Buang duit sebab bibik saya suka bergayut telefon rumah dan bil melambung naik. dia suka keluar jejalan bila mumdad ada kerja dan saya pergi kelas. Dia tak banyak sangat kerja, jadi dia buat benda lain. Bila orang suruh dia buat kerja, dia tipu kata dah buat walaupun sebenarnya belum. Tak suka!

Saya tak suka ada bibik dan nak jadi suri rumah bila kahwin dan dapat anak (suami kasi ke?).

Terukkah saya tak suka bibik. Tapi tak kisah pun orang lain ada bibik. Tak ada saya halang pun.

SAYA TAK NAK JADI PEMALAS

7 comments:

durakhyar said...

haha...erm betul gak erk..bibik xmembantu sgt pun..

Nadhirah Ahmad said...

cuma kdg2 ad yg perlu untuk jaga baby atau nak biar rumah macam ad penghuni skit.

tp skrg ni bibik jaga baby jadi macam bahaya plak. bnyk sgt kes2

durakhyar said...

bibik zmn lening mmg xleh percaya..
tp da bgus gak menyebabkan perempuan menjadi bionic women..hehe.. keje,balik,masak.jaga anak,kemas umah,layan suami etc..penat weee~~
itulah harga tuk isteri solehah..

Auni Najwa said...

tengok orang jugak. my neighbours punya bibik cam baik n sporting. my relative's bibik stayed too long so now she's part of the family. ksian u, xde privacy..must feel awkward..

my family xde bibik, bukan sbb privacy, but in my family we have more than enough tenaga kerja untuk urus laundry, basuh pinggan, masak n kemas rumah..haha

Nadhirah Ahmad said...

manusia. bibik itu manusia. manusia itu berlainan. ada baik. ada sebaliknya. tapi bibik made me lazy... im certain for that part

cikmilah said...

salam,
err kalau lepasni da ade anak 10, nadhirah jaga sendiri kah? hehe.

Nadhirah Ahmad said...

ank 10? wahhhh.. em.. tak tau lagi bagaimana tahap komplikated bila ank 10. jadi tak bleh komen lg. he3

www.NadhirahAhmad.my

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...