Friday, May 22, 2009

Ramainya jadi "entertainer"


Saya rasa hairan dengan dunia sekarang, khususnya Malaysia. Rancangan realiti tak henti henti di kaca tv. 

Habis Akademi Fantasia, sambung dengan Mentor, tak kira lagi rancangan yang akan menyusul selepas ini; Gangstarz, Malaysian Idol. Buat ku berfikir jenis modal insan yang bagaimana diharapkan oleh negara. 

Negara asyik menyebut modal insan yang berkualiti, tetapi, usaha untuk memajukan industri hiburan agak banyak. Bukan saya memandah rendah industri ini, tetapi cukup2 la dengan melahirkan artis baru. Kalau nak lahirkan artis baru sangat pun, 10 orang tu, habis banyak dah!

Siapa yang kenal dengan semua artis sekarang? Tak sempat nak kenal. Macam cendawan yang tumbuh selepas hujan. Menunjukkan betapa banyak nya! Entah apa yang dikejarkan oleh penaja program2 realiti ni. Mungkin duit? Satu 'sms' dah RM o.50. Kiralah keuntungan mereka dengan undian2 peminat ni. Memang berlipat ganda

Bagi saya banyaknya pesaing dalam industri hiburan, menyebabkan makin payah nak cari makan. Mungkin yang dah popular macam Siti Nurhaliza, tak alami masalah. Bagi yang baru dalam industri ini, yang dah habis kontrak, yang tak tahu macam mana nak pelbagaikan 'skills' dalam diri, bagaimana pula?

Nak cari kerja biasa2? mesti rasa malu sebab diri dikenali orang. Nanti apa pulak yang keluar di akhbar. 

Tu belum termasuk yang budak2 kecil yang ibubapanya galakkan mereka menyanyi. Galakkan lah diaorang mencipta sesuatu ke. Robot ke. Ubah suai barang ke. Boleh jugak 'develop creative thinkng'. Ni tak. Berlumba2 nak jadikan anak 'pop stars'. Bangga katanya kalau anak2 popular. 

Tak salah nak anak2 popular. Tapi biarlah popular tu dalam medan yang lebih unik. Macam shafiq, pelajar yang suka menjadi 'inventor'. Pandai matematik ke. Malaysia tak akan maju kalau industri hiburan je yang pesat berkembang.

Apa lah nak jadi. Cuba buat rancangan macam apparentice ke? apa2 jelah yang boleh menjana minda skit.

Kecewa2.... Apa nasib rakyat malaysia. Ku tak rela dapat PM ke 7 yang  hobinya jamming. 


10 comments:

wawa said...

agree..tlglah kreatif sket..nk jd penyanyi skalipon jd la yg lain dr yg lain..dokla aku bosan tgk..eheheh

Nadhirah Ahmad said...

hahaha. ad jugop hop mnyokong ak

sarah said...

ramai yg menyokong mu nad..hiburan yg melampau-lampau skrg ni,dunia pun ntah ke mana..apatah lg akhirat,jauh dilupakan..

xtau la mcm mane dunia ank2 kite akan dtg? sng2 xpyh bli tv la

Nadhirah Ahmad said...

mu kate xpyh bli tv. tp komp, games? banyak lg medium yg bleh menyesatkan. kalau tak beli terus plak, pgruh kwn?? pgruh kwn la yg bnyk pengaruh kpd anak2.

mmg modal insan bkualiti, perlu dimulakan dgn usha ibu bapa. pokoknya, mkin ssah dan bnyk cbaran mdidik anak2 nnti

sarah said...

btol.tp skrg ni tv la sumber yg plg melalaikan kita.komp tu perlu,tp yg pntg kite perlu kwl r.tv mmg ak sokong 100% la tv skrg ni mmg perlu di banned r..

Nadhirah Ahmad said...

ak nk tgk alkuliyyah cmne sarah. *weeping*

keri said...

skg mcm lebih2 plok.
ambe pn hampir xlayan langsung music lening.
dok knal penyanyi, lagu pn xknal.
padan dgr hok dulu2 je.
lebih2 sgt hiburan lening.
kalu dlu mcm x;ebih2 gini.

Nadhirah Ahmad said...

dunia adop modal. adop bende lain owh ye nk pikir. tu duk pkir rncgn hburan j o.

kne suh authority makan woh semih (kismis) banyk ket, biar ligat dan kreatif skit mikir

Anonymous said...

jadi entertainer penting tp kene jadi macam raihanla..jgn jadi macam bebudak hingusan bodoh n bahlul macam program realiti...

Shafiq said...

Dunia,dunia.. :-)

www.NadhirahAhmad.my

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...