Monday, June 1, 2009

Asal Usul Ular



Rupa ular macamana? Picture it in your mind. Bagi yang tak pernah jumpa, ni la gambar ular! Tula, kesian kamu ya, tak berpeluang pergi zoo. Meh sini, cakap besday bila, nanti saya bawa jalan2 kenal binatang di zoo. Tawaran hanya untuk orang yang menetap tak jauh dari 5km dari Zoo Negara (tak cukup duit i nak tanggung tambang pengangkutan kalau tinggal jauh2). Saya budak baik, ikut iklan dalam tv, suruh saya berjimat cermat (huh, perasan). 



Cuti ni, untuk menghilangkan bosan saya, saya baca buku. Buku dibaca oleh saya. Maka saya dapat ilmu. Ilmu diserap ke otak saya. Oleh itu, saya menggambarkan apa yang saya baca. Apa gambaran saya? Jeng3.....


Ha! tu lah ular dulu2. Masa zaman nabi Adam tu. Ia mempunyai kaki. Macamana badan ia boleh buat revolusi sampai jadi tak ada kaki? Teruskan membaca. Jangan berhenti lagi..

Abdurrazzaq dan Ibnu Jarir mentakhrij dari Ibnu Abbas, dia berkata: " Sesungguhnya musuh Allah, Iblis menawarkan dirinya kepada setiap binatang melata, agar dapat membawanyamasuk ke syurga dan berbicara kepada Adam dan isterinya. Namun, semua haiwan menolak tawaran itu. Maka dia berbicara dengan ular, " Aku akan melindungi dirimu dari gangguan Adam dan engkau ada dalam jaminanku jika engkau dapat memasukkan aku ke dalam syurga". Maka ular itu membawa iblis di antara dua taringnya, lalu masuk ke dalam syurga. Tadinya ular berjalan dengan keempat kakinya, lalu Allah menjadikannya berjalan di atas perutnya.

IbnJarir mentakhrij dari Ar Rabi', dia berkata: "Aku diberitahu seseorang bahawa syaitan masuk ke dalam syurga dalam rupa binatang melata yang memiliki empat kaki, dan ia terlihat seperti unta. Lalu ia dilaknat sehingga kaki-kakinya tidak berfungsi. Maka jadilah ia ular.

Mungkin tak sebijik gambar yang diimaginasi oleh saya. Tapi lebih kurang lah kot. hu3. Saya lahir tahun 1989 kan. Ular masa tu dah tak ada kaki. 





sumber bacaan: 80 Rahsia Jin, Syaitan & Iblis, Abdur Rahman Syukur, dimiliki oleh nadhirah, izan, aina, gee, sholehah, masitah, dibeli pada 19 06 06, dibeli di  dewan terbuka bangunan baru blok f4,f5. Nama apa situ? Darul Hikmah ke? ke Darul Ilmi? Tak ingat dah. Kesimpulan, kena tingkatkan dos kurma dalam sehari!

Salah silap tolong komen kan. I dont eat human flesh!


5 comments:

sarah said...

salam
maknenye ular tu mu la yg reka o?klako2

o ms small book fair kt sklh kite tu eh,hari koperasi op?rindunye.bgus dh mu,ak lgsg x igt name nape ctu,bile mu sbut,ak rs darul hikmah op..ke x,xtau la..x igt lgsg

Nadhirah Ahmad said...

ak penat o kerah tnga lukih ulor tu. ak bace, ak imaginasi, ak lukih.

Nadhirah Ahmad said...

tp kadam, mcm cacat j ak tgk lukisan tuh

Muhammad Anas bin Kamarudin said...

imagine if they still did have legs...
~creepy~

Nadhirah Ahmad said...

hhahahah

its creepy bcoz we never see it in such feature..

www.NadhirahAhmad.my

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...