Sunday, May 24, 2009

Apa itu Usrah?


Usrah? Asalnya bahasa arab, maksud keluarga. Tetapi sudah menjadi biasa didengar sperti perkataan bahasa Melayu lain. 

Usrah ni memang maksudnya keluarga. Tapi, ia biasanya dieertikan bila suatu kumpulan berkumpul dan berbincang. Lebih kepada aspek agama, namun bila masing2 sudah rapat, perbincangan diluaskan seperti bincang tentang belajar, aktiviti harian. 

Namun, ada yang memandang serong dengan usrah. Katanya, usrah ini berunsur politik, dan yang melibatkan diri dengan usrah, adalah orang yang menyokong parti2 tertentu. Ok, saya jelaskan. Apa yang kita buat, bergantung pada diri sendiri. Dan takkan nila setitik, habis susu tempayan kot?Mungkin ada usrah yang mempunyai unsur demikian, tapi bukan semua. Hanya bilangan yang kecil je. Oleh itu, tak payahlah kita sempitkan fikiran kita dan tuduh itu ini. Cop itu ini. Sebab, silap2 takut jadi fitnah.


Mengapa perlunya usrah? Sebab utama: Manusia itu mudah lupa.

Bila ada usrah, masing2 saling ingat-mengingati. Manusia ni, ada kala terlupa dek terleka dengan kerja, pelajaran atau sebagainya. Bila adanya usrah, paling kurang, kita dapat muhasabah diri kita, disamping menambah ilmu baru kerana adanya pengisian. Kalau dah tahu pun, dengar sekali lagi, untuk mengingatkan kita. Tak salah dengar benda sama lebih dari satu kali kan? Yelah, kalau lagu boleh dengar banyak kali, takkan benda ni tak boleh dengar banyak kali jugak.

Usrah ni juga boleh membentuk keluarga baru kepada individu. Bukan lupa pada keluarga nukleus. Tapi kalau dah berjauhan dengan keluarga, indah juga kalau ada keluarga usrah. 


Biasanya pengisian usrah; mengaji, tilawah, seerah, isu semasa. Atas kreativiti masing2. Saya lebih suka konsep perkongsian. Dengan itu, naqibah dan ahli2 tak terasa 'gap' dan masing2 bebas menyatakan pendapat masing2. 

Ada juga yang menamakan usrah mereka sebagai smart circle (S.C). I like the name. Creative. 

Entah kenapa ada yang anti sangat dengan usrah. Sampai tak benarkan usrah dibuat di surau. Mungkin pemikiran terpengaruh dengan anasir2 yang bukan2 kot. 

Bak kata Anastiga unsur usrah;
taaruf (kenal-mengenali)
tafahum (saling memahami)
takaful (tolong-menolong)

Akhir kata, usrah itu bagus selagi ada pengisian yang baik. Malaikat pun turut serta dalam majlis ilmu, dan tolonglah agama Allah, dan Allah akan tolong kita!

Amaran! Pos ini tujuan utama tak nak bagi lagi fikiran serong kepada orang yang terlibat dengan usrah. Tak bermakna saya tak suka pada orang yang tak berusrah. Usrah is optional. Boleh pilih. Macam nak pakai jubah. Boleh pilih nak pakai ke tak. Harap tak menyinggung sesiapa :-)


17 comments:

wandarimi said...

usrah ni xwajib...
tp jadikan lah ia sebagai keperluan bg kita...huhu...
tp jgn pndang serong lak org yg xmasuk dlm usrah...jdkan usrah sbg keperluan...

Muhammad Anas bin Kamarudin said...

some call it 'jilsah'... but in a nutshell, the same thing, same concept...

tiga unsur usrah;
taaruf (kenal-mengenali)
tafahum (saling memahami)
takaful (tolong-menolong)

Demang89 said...

Hanya sekadar pertanyaan.....
adakah mesti berkumpul,duduk dlm satu kumpulan dan berbicara hal2 agama dan sebagainya baru dipanggil usrah????

Nadhirah Ahmad said...

tak semstinya cakap hal agama. ada sy nyatakan situ. atas kreativtidan konsep yang diketengahkan oleh kump, boleh kngsi mslh, ckp isu semasa.

tp biasanya, ada element agama wlaupun sdikit seperti mengaji

demang said...

Terima kasih kerana sudi menjawab soklan y dikemukakan seblom ini....
seperti y dijawab "tidak semestinya cakap hal agama", jd adakah 'bermain bola' bersama rakan2 seusrah dikategorikan sebagai usrah???

Nadhirah Ahmad said...

owoh. dah2 r tu demang e. pggil la nape2 pom mse men bola. aihh. team k usrah k group k

demang ni sape??

demang said...

....aku nie ex-smkatokjiring SPM batch2006....kelas furqan....

timuk said...

usrah ni mcm tmpat recharge..n tmpat utk mndapat smngat...bkn tmpt utk mndapat ilmu smata2..

p/s: gmbar 1st tu mcm knal..mcm dak UTP je diorg 2..

rafizzi said...

assalamualaikum
terpanggil utk beri komen setelah baca entry ni...
usrah juga utk membentuk

IM = Individu Muslim

insyaALLAH, Islam itu dijanjikan memang akan naik, sama ada kita menjadi pendokong atau pemerhati sahaja, smuanya terletak pada kita...

:)

Nadhirah Ahmad said...

demang: abg rahman k... wase 2 k 3 org au laki kls frqan

timuk: bdk utp k. dop ahu gop. mik j lam tenet

rafizzi: tq 4 dropping by and ure cmment. smga kita mnjdi soleh/ah wa musleh

demang said...

abg rahman????pelik je bunyinye...bkn ke nadhirah spm batch 2006 jgok ke?

Nadhirah Ahmad said...

yup. sy kls kauthar

demang said...

teruskan menulis.....

Nadhirah Ahmad said...

eh. btul dop awk ni abdul rhman

demang said...

btol lh...tp saloh eja je name tuh...
ejaan btolnye 'abdurrahman

Nadhirah Ahmad said...

ih bdk ni. wt ambe kompius

Muhammad Anas bin Kamarudin said...

"usrah yang sebenarnya bermula selepas tasbih kafarah"

inilah yang dibawak dalam jilsah ana... maknanya, usrah bukan setakat berjumpa, buka majlis, tilawah, pembentangan, tazkirah, perbincangan, mutaba'ah amal dan tutup majlis...

yang lebih penting, implikasinya terhadap kehidupan seharian kita... i mean... berjumpa 2 kali seminggu pun, bawah naqib yang hebat mana skali pun, tapi bila dah tutup majlis xde bezanya dgn orang yang x ikut usrah, maknanya usrah tu x berjaya membawa faedah pada diri... tapi bagus lah usaha tu ada, ikut jugak usrah, lebih teruk kalau usaha ntuk berubah tu xde langsung (wana'uzubillah).... i hope y'all get my point ... a 'knock' on the head to the typer too...

'sharing is caring'

www.NadhirahAhmad.my

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...