Friday, August 1, 2008

Pendapat Ummul Mukminin

Assalamualaikum w.b.t. Kali ini, ana tulis sal Aisyah lak. Tokoh perempuan yang ana kagumi. lawa, bijak, come, pandai, baik, solehah, and ada Aisyah berlaku turunnya ayt seperti tayamum tu kan. Special dier ni. Aisyah ni da only wife yg virgin masa rasullah kawin dgn die. Aisyah pun suke keistimewaan tu. Lain dr isteri2 rasullah yg lain. Aisyah ni mse die tue, jd chubby ket. Mase muda2 prnh dia menang time main lumbe lari ng rasullah. tp bila dah chubby, rasullah yang menang. Aisyah ni kan bijak. Jadi bnyk pendapat2 die.

Aisyah mempunyai bnyk pendapat yg berbeza dgn sahabat lain semasa beliau masih hidup. Tetapi pndpt Aisyah didapati lebih tepat dan bnyk diikuti para ulama fikah di tanah Arab. Berikut adlh senarai perbezaan pendapat speerti yang tercatat dalam buku Sunan Tirmizi dan buku hadis lain.

Aisyah: Rambut jenazah wanita tidak perlu disikat
Ummu Athiyah: Rambut jenazah perlu disikat

Aisyah: Memakan daging haiwan korban boleh dilakukan selepas tiga hari
Ali&Ibnu Umar: Memakan daging korban hanya boleh dilakukan dalam masa tiga hari

Aisyah: Wanita haid tidak perlu melakukan tawaf wida'
Ibnu Umar: Wanita haid perlu menunggu hingga suci dan melakukan tawaf wida'

Aisyah: Memotong beberapa helai rambut sudah cukup bagi wanita dalam melaksanakan ibadah haji
Ibnu Zubair: Wanita perlu memotong paling kurang 1/4 (1per4) daripada rambutnya dalam melaksanakan haji

Aisyah: Mencium isteri tidak membatalkan wudhu'
Ibnu Umar: Mencium isteri membatalkan wudhu'

Aisyah: Pencuri hanya boleh dipotong tangan apabila barang yang dicuri bernilai, sekurang2nya 3 dirham.
Ibnu Abbas, Ibnu Mas'ud: Pencuri hanya boleh dipotong tangan apabila barang dicuri bernilai, paling kurang 10 dirham

Aisyah: Wanita yang dijatuhkan talak tiga perlu menghabiskan masa idahdi rumah suaminya dan tidak boleh keluar dari rumah itu.
Fatimah binti Qais: Wanita yang dijatuhkan talak tiga boleh menghabiskan masa idah di luar rumah suaminya

Aisyah: Penyusuan dapat menyebabkan hubungan mahram walaupun dilakukan kepada orang dewasa
Para isteri Rasullah yg lain: Penyusuan yang dilakukan kepada orangdewasa tidak dapat menyebabkan hubungan mahram

Aisyah: Bagi membolehkan hubungan mahram, penyusuan perlu berlangsung sekurang2nya lima kali
Sebahagian sahabat: Bg membolehkan hubungan mahram, penyusuan cukup hanya sekali.


Itu saja pendapat2 Ummul Mukminin yang berjaya ditaip. Lama tak menaip jadi cepat krem lop tangan ana ni. Banyak sangat kerja bila dah belaja ni. Nak update blog, fikir 2-3 kali. Semoga perkongsian ini, dapat menambah ilmu di dada.

3 comments:

max said...

ASSALAMUALAIKUM..
ana nk bgi kmen skit je..maklumat yg anti bg da ok tpi klo ejas dri sgi hiasan bentuk warna tulisan ble bt jdi lbh mnarik utk org bcer..
tu je...smga lbh brusaha dlm mnjlan kn kerja dkwh..sme2 kter menegak agama kter..

nad said...

mmg nk buat kaler pum. suke warni2. nmpk bes kit. tp xle buat kale2. xtau kenape. maybe xpandai. tp blog yg len, ok je bleh nk ubah

Anonymous said...

leh ajar sy??

www.NadhirahAhmad.my

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...